Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Licenc

Creative Commons Licenc

Kedves Olvasó!

Abban bízom, hogy segítségeddel tisztábban fogom látni a saját világomat, az iskolámat , és megtalálhatom a helyes utat a megoldás felé, a közös gondolkodás bölcsebbé tesz majd (talán nemcsak engem,) mindannyiunkat.

www.vatera.hu

Hozzászólások

  • zoldbeka: Remélem, hogy megtalálod a helyed ismét! Oh, ha ezeket az érzéseket átélnék azok is, akik bezárnak... (2010.06.21. 15:51) Utolsó előtti híradás
  • zoldbeka: Kedves Sulifon! Tudom, tele vagy te is dologgal, bajjal, de Éva játékra hívta a virtuálisokat (néz... (2010.03.21. 18:52)
  • IZs: Ismét, szinte fuldoklok a felháborodától, ez az egész az árvaház pénztárának ellopásával van egysz... (2009.04.06. 10:41) Fékevesztett lélekszakadás
  • szjuli: Teljesen igazad van, és a hazai nyilvánosságban vetett hitemet nekem is jócskán megtépázták az utó... (2009.03.21. 11:04) Irigylem a bárányokat
  • Sulifon: Drága Juli! Az a baj, hogy a nyilvánosságban is megingott a hitem erősen. Mostanában - miközben na... (2009.03.20. 18:02) Irigylem a bárányokat
  • szjuli: Nyilvánosságot a dolognak, de azonnal. Feltegyem a honlapra? vagy hová küldjük? Most Kolozsváreon ... (2009.03.20. 13:01) Irigylem a bárányokat
  • Sulifon: Kedveseim! A magam részéről saját ép értelmemet naponta megkérdőjelezem, mert részt veszek valami ... (2009.03.19. 19:29) Irigylem a bárányokat
  • meseszép: fantasztikusan izgalmas olvasmány. milyen érzés kisebbségnek lenni? mikor integrálnak benneteket? ... (2009.03.18. 21:24) Irigylem a bárányokat
  • zoldbeka: Szeretettel üdvözöllek a hasonló okból utáltak(kiutáltak) táborában! Mi, azon kevesek, akik még ép... (2009.03.18. 20:45) Irigylem a bárányokat
  • Sulifon: Köszönöm az infókat. Kíváncsian várom, hogyan működik ez egy olyan városban, ahol tizenakárhány ál... (2009.03.02. 23:12) Indul az egy város, egy iskola program
  • terepmunkás: Hatvanban végül két óvoda-iskola monstrum létesült és már az első évben osztályokat is mozgattak. ... (2009.03.02. 22:29) Indul az egy város, egy iskola program
  • terepmunkás: Igen is, meg nem is. Miután az ilyen döntéssel nem "szimpatizálnak" a telephely vezetővé lefokozot... (2009.03.02. 22:17) Indul az egy város, egy iskola program
  • Sulifon: Ezek szerint nem is mi leszünk az elsők! Nem hallottam a hatvani példáról még eddig. Tudsz valami ... (2009.03.02. 16:56) Indul az egy város, egy iskola program
  • terepmunkás: Szegregációt telephelyek között is vizsgál az esélyvizslató. De ez persze mellékszál. Itt legközel... (2009.03.02. 06:29) Indul az egy város, egy iskola program
  • szjuli: Kíváncsian várom, de itt körülöttem is formálódik valami talán számodra sem érdektelen. Majd elmon... (2009.02.26. 08:04) Erőltetett menet
  • Sulifon: Biztosan lehet, Julikám, de minek? Jön helyébe újabb képtelenség. Ahogy már jött is, hamarosan bes... (2009.02.26. 00:26) Erőltetett menet
  • szjuli: Lehet, hogy mégsem kellene ezt hagyni. Ki rendelte el a kötelező továbbképzést Nálatok? Igazgató, ... (2009.02.24. 20:45) Erőltetett menet
  • IZs: azt akartam írni, hogy milyen megalázónak érzem a "semmibevevésünket" ( ugyan az a cipő szorít e... (2009.02.24. 19:36) Erőltetett menet
  • terepmunkás: Ennyire becsüljük a gyerekeket...ennyire fontos a jövő nemzedéke. (2009.02.23. 20:14) Erőltetett menet
  • meseszép: ez a vers a pedagógia krédója. (2009.02.05. 14:59) Vers mindenkinek
  • Utolsó 20

Címkék

7. nevelésügyi kongresszus (1) aáry tamás lajos (1) agresszió az iskolában (2) állami oktatás csődje (1) alsó tagozat (14) alternatív módszerek (1) beszélgetőkör (3) családsegítő központ (3) delacato módszer (1) deviancia az iskolában (1) elsős napló (3) esélyegyenlőség (7) esélyteremtés (10) esztelen takarékosság (1) fejlesztő foglalkozás (1) fejlesztő pedagógus (1) fizetetlen helyettesítés (1) funkcionális analfabéta (1) gyermekbűnözés (1) gyermek jogai (7) házasságból elégséges (1) hefop (2) hiányzás (1) hkt (1) időszakosan összevont osztályok (1) ifjúságvédelem (3) igaz (1) igazgatóváltás (1) igaz történet (9) igaz történetek (11) integráció (5) integráció vagy szegregáció (25) intézményesített gyermekagresszió (1) ipr (1) iskola (1) iskolabezárás (3) iskolai költségvetés 2008 (1) iskolai szocializáció (4) iskolaösszevonás (4) jó gyakorlatok (1) karácsony sándor (1) kettős mérce (2) kompetencia alapú program (5) kompetencia mérés intézkedési terv (1) kooperatív tanulás (1) kötelező hétvégi tanfolyam (1) középiskolai beiskolázás (1) március 15 (1) mentálhigiénéje (1) miért szép? (1) nagyrónai lászló (1) nahalka istván (2) németh lászló idézet (1) nevelési tanácsadó (6) nevelőszülők (1) oktatási jogok biztosa (1) ollé jános (1) osztályismétlés alsó tagozatban (2) osztályozás értékelés (3) papíron egy (1) pazarlás az oktatásban (1) pedagógus (1) pedagógusok mentálhigiénéje (4) pedagógusok szabadsága (1) perjés istván (1) politika az iskolában (1) pszichiátriai kezelés (1) pszichológus (1) sajátos nevelési igényű (8) segélyezettek (1) statárium az iskolákban (1) szabad iskolaválasztás (10) szegregáció (5) szerződés nem kötelez (1) szivák judit (1) szövegértés szövegalkotás kompetencia (2) szöveges értékelés (3) tagiskola (2) tanulási képességvizsgáló (6) történet (1) Címkefelhő

Törököt fogtam, nem ereszt!(1)

2007.11.08. 18:13 | Sulifon | 7 komment

Címkék: igaz történetek

  Tegnapelőtt reggel az a hír fogadott, hogy fejlesztő kolléganőm táppénzen lesz egész héten.  Igaz, az esetmegbeszélés óta az új fiú egyre több időt töltött nálunk,- már csak napi egy, esetleg két órára különítettük el, mindig akkor, amikor olyan infantilis dolgot művelt, hogy már végképp elviselhetetlenné vált - mégis letaglózott a bejelentés.
  Az osztályomban úgy éreztem magam egész délelőtt, mint egy komplett elmegyógyintézetben, ahol tűzriadó miatt a mindenféle betegeket egy szűk helyre terelték. Kettős fronthatás volt.
  Az új gyerek a számára kialakított tanulóhelyen semmiféle kérésnek, utasításnak nem engedelmeskedett. Már a napkezdő mese idején azzal múlatta az időt, hogy a polcra felfüggesztett, finommotorika fejlesztéséhez használt fonaltekercseket (amiknek az elrendezése nem kevés időmbe kerül minden használat után) a földig rángatta, míg én türelmesen meséltem, és minden földreérintéskor hangosan, hosszan kacagott hozzá. Fölálltam a mesekörből, magasra tettem a "játékszert", közben folytattam a mesélést. Ekkor egyik kezével fejét simogatva tekergetni kezdte a haját, másik ujját bekapta.(Már nem csúfolják érte, megértették, elfogadták.) Gyorsan megnyugodott, alig haladtunk, amikor a mellette ülőket kezdte piszkálni. Egész délelőttjét ollóval a kezében, vagdosással töltötte. Kinyitni sem volt hajlandó füzetet, könyvet (már ami véletlenül volt a táskájában). Odaszaladt egy-egy csoporthoz, padjukra dobott néhányat a vagdalmányok közül, vagy elvett onnan valamit. Nyüzsögtek, beszéltek, felháborodtak, bosszút esküdtek. Megbeszéltük, újra kezdtünk. Nyüzsögtek, beszéltek, még három üldözött lelkű kezdett körözni a teremben, cseréltek valamit, szervezkedtek, néha rám pillantottak, bírom-e még?
  Harmadik óra. Végre testnevelés. Majd most kimozogják magukból. Nincs felszerelés. "Anyukám most mossa", "ellopták a tornazsákom", a "tornacipőm". Keresünk. Egy megvan. Három nincs. Melyik három? A rettenetes három. Padon ülve trécsel, lábakat kirak, jó móka, ha hasraesik valaki. Baleset lehet belőle, ne csináld!  Kérem a többit is határozottan, de még látszólag higgadtan. Gyakorlat közben ne beszélgess! Figyeld meg a mozdulatot! Csendet! Oda se neki! Az új gyerek keresztbe-kasba rohangál, felszalad a bordásfalra, leugrik a futók közé. Kiviszem a teremből. Rábízom a portásra. Téboly. Újrakezdünk. Nem megy már úgy semmi, ahogy megszoktuk. Nem értik a szót. A játék is vad, hangos, veszekedős.
  Még egy óra! Nem tudok mosolyogni. Furdal a lelkiismeret. Még arra a két-három csendes kislányra sem, még az a könyörgő tekintetű kisfiú sem tud mosolyt csalni az arcomra.
  Ekkor jön az utolsó csepp. Napközis kolléganőm vár a tanáriban. Este orvost kellett hívni hozzá, sírógörcsöt kapott, idegkimerültség. Előző délután kikészítették. Az új gyerek... Most két hétig biztosan nem dolgozik.
  Az utolsó órában szörnyen feszült voltam. A gyerekek minden szabályt nélkülöző viselkedése még elviselhetetlenebb volt. (De az is lehet, hogy csak a történtek erősítették fel számomra. Jövő héten bemutató órát fogok tartani más iskolák pedagógusainak. Most kezdjek egésznapozni? Nem lehet kibírni őket egész nap! Ráadásul két hétig!?) Kifakadtam, kiabáltam, dühösen helyre ültettem. Megszüntem pedagógus lenni. Óra végén tudtukra adtam, hogy Éva néni nem jön, beteg lett attól, ahogy viselkednek, és nekem is elegem van belőlük. Azzal otthagytam őket egyedül. Más napokon az utolsó óra után még legalább egy órát eltöltök velük. Olyankor kolléganőmmel együtt, mindketten velük vagyunk. Ilyen még nem fordult elő, hogy csak úgy faképnél hagyom a társaságot. De most nagyon is komolyan gondoltam, amit mondtam. Én, aki legalább tíz éve egyetlen napot sem hiányoztam, most elhatároztam, hogy én is táppénzre fogok menni! És én, aki mindig erős és határozott voltam, összeomlottam. Mire a tanáriba értem, bár minden erőmmel harcoltam ellene, kitört belőlem a keserűség. Nem válogattam a szavak között. Úgy zúdítottam rá minden indulatomat a helyettesítést intéző igazgatóhelyettesre, ahogy korábban soha még. Megértette.
  A kollégák mind vállaltak egy-egy délutánt, igazán segítő szándékkal fogadták a kialakult helyzetet.
  Vissza kellett még mennem az osztályba összepakolni. Tele indulattal, feszültséggel, összeszorított fogakkal. Falat húztam magam köré. Nem engedtem, hogy megszólítsanak. Napközi idő volt már. Csak addig kellett volna kibírni, amíg elsős!! kolléganőm - aki a délutáni helyettesítés terhét levette a vállamról - megérkezik.
  De nem bírtam ki, mert újabb megpróbáltatás következett. A harmadik osztályos napközisek egy csoportja, akik nem járnak úszni, nálunk vannak "elszállásolva" addig, amíg nevelőjük az úszókkal megfordul az uszodából. Bandázva,  nagy hangon, lakodalmas nótát üvöltve, kopogás nélkül tódultak be az ajtón. Robbantam. Kiabáltam. Olyat is, amiért az ombudsman joggal elmarasztalhatna.
  Közben megérkezett helyettesítő kolléganőm. Megértő türelemmel próbálta kezelni a  helyzetet.
  Kimerülten, mardosó önváddal a lelkemben, könnyekkel küszködve rámoltam össze az aznapi könyveket, vázlatokat, szereltem szét a számítógépet. A hátam mögött hallottam, ahogy mondogatják egymásnak suttogásra mozdulva, félhangosan a gyerekek. Sír a tanító néni! Ilyen élményben soha nem volt még részük. A vad Pattantyús kétségbeesett ártatlansággal állt elém az ajtóban.
- Ugye nem mondott fel Edit néni?
A lelkembe vésődött a hang is, a kép is, de nem néztem rájuk. Nem is köszöntem el tőlük...

Nem könnyű beszámolnom a történtekről, hiszen az írással újra kell élnem az egészet. De megígérem, hamarosan folytatom...

A bejegyzés trackback címe:

https://sulifon.blog.hu/api/trackback/id/tr10222656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2007.11.09. 21:42:18

Nem nagyon tudom, mit mondjak, de látod, lehet sokkal rosszabb helyzetbe is kerülni....
Kitartás, minden elmúlik és benned annyi erőt érezni! :)

gyuzsu 2007.11.10. 08:59:17

Csak az együttérzésemet tudom küldeni így ismeretlenül, értelmeset írni nem nagyon.

Andi 2007.11.10. 13:44:28

Ijesztő, amit írsz. Lassan működésbe kellene lépniük az önvédelem reflexeinek. Itt már nem a pedagógusi helytállás a tét, hanem az egészséged. Védd magad! Rögtön be kell vallanom, fogalmam sincs, hogyan, de innen (messziről...) úgy látszik, olyan fokú stressznek vagy kitéve nap mint nap, ami már az egyedül feldolgozható határain kívül esik. Sokat segíthetne két-három kolléga, akik veled együtt főnek ugyanabban a levesben, és még van erejük erről beszélni, megosztani a terhet és a tapasztalatokat. A "virtuális tanári" is adhat támogatást, ha a hús-vér kapcsolatokat nem is pótolhatja.
Az idegkimerültség beteg állapot, még akkor is, ha nem jár lázzal. Ha a körzeti orvos kiírna néhány napra, az nem volna rossz. Tudom, hogy bután hangzik, hiszen a másik két kolléganőd éppen ezt tette, ezért kerültél te elviselhetetlen helyzetbe. Az a "szép" ebben, hogy egyikőtök csak a másik egészségének rovására óvhatja meg a sajátját. Az egyetlen megoldás valamiféle "vetésfogró" lenne, hogy felváltva egy kis időre kikerülhessetek a "tűzvonalból", és senki se betegedjen bele abba, amit egyész nap tennie kell. Abból, amit eddig írtál, úgy tűnik, nem sok esély van arra, hogy ezt velük (és az iskola vezetőségével) megbeszélhesd. Mégsem hiszem, hogy ebből az következik, hogy hármótok terhét neked kell (hiszen te "erős" vagy) cipelned. Abból indulj ki, hogy nem vagy végtelenül terhelhető, és ha a pszichikai teher túl nagy, végül úgyis "kikapcsolsz". Próbáld meg megelőzni, vigyázz magadra! Várom a történet folytatását. Szia!
Még egy gondolat: nekem pár évvel ezelőtt érdekes volt elolvasni Bagdy Emőke és Telkes József könyvének (Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában) azt a fejezetét, amely a pedagógusok mentálhigiénéjéről és az önsegítő csoportokról szól.

terepmunkás 2007.11.10. 14:32:07

Ne! Most kellene leülnötök a kollégákkal és átrendezni a csoportbeosztást. Helyettesíteni a fejlesztőt. (Tudom nem szokás, csináltam 3 évig, egyszer kellett volna, nem tették) Ha otthon maradsz, egy-két hét múlva egy elemeire szétesett csapattal szembesülsz. Azt írod szétszerelted a számítógépet - ha lehet hagyd bent az osztályban. Nálam lakik egy gép - pályázaton szereztem, sok okos és butább programmal, fülhallgatóval. Ültesd le mellé, próbáld meg önálló tevékenységre bírni. Ha csak puzzle-t játszik vagy óvodás programon játszik is időt, csendet nyersz. És nyugodtan kiabálj,ha kell.

szinténzenész 2007.11.10. 15:22:21

Jót tenne ha a hétvégén ki tudnád pihenni ezt a rémálmot, az Új gyereket.
Az is kérdéses milyen családtól válik ilyen kezelhetetlenné egy (ha jól emlékszem) másodikos gyerek. Bár olyan sokan és olyan sokszor mondják, hogy szinte elhiszem, ezekért a kudarcokért csak az iskola ( abban is a csak tanárok)a felelősek

gyöngy 2007.11.10. 17:55:02

És úgy egyébként tud olvasni? Vagy számolni? Vagy színezni? Vagy bármi értelmeset? Milyen szakvéleménye van? SNI-s? Hiperaktív?Nem Fogyatékos?

Sulifon 2007.11.11. 00:59:05

Gyöngy! Igen, tud olvasni, és számolni is. 115-ös IQ-val rendelkezik. Nem fogyatékos, de SNI-s, két tanulóként kell számításba venni. Infantilis dolgokat művel, pusztán azért, mert tudtára akarja adni a világnak, a maga módján, hogy a környezetében nagyon nincsenek rendben a dolgok...
süti beállítások módosítása