Hungaricum: teljesen szabad iskolaválasztás- Ezzel nem lehet vitatkozni, ez tény!
A szegregáció decentralizált mechanizmusok által is kialakulhat: erre legjobb példa az a világviszonylatban is ritka kivételnek tekinthető hazai szabad iskolaválasztási rendszer.
- Jé! Ezt ilyen okosan megfogalmazták már hozzáértő emberek? Mindenki tisztában van vele, hogy a rendszer generálja a szegregált iskolák létrejöttét? Minden közszereplő azzal kampányol, hogy meg kell szüntetni a szegregációt! Nincs itt valami súlyos ellentmondás?
A szegregált iskolákban három egymással szorosan összefüggő mechanizmus is a tanári és tanulói teljesítmények csökkenésének irányába hat: egyrészt a tanárok túlterheltek ezekben az iskolákban, mivel sok a „problémás” gyerek, ezért eleve visszavesznek a teljesítmény-követelésükből.
- Ez csak annyiban igaz, hogy az a kisgyerek, aki ún. "alacsony státuszú szülők gyermeke"-ként már az óvodába is nagy lemaradással került, ott esetleg a "kezdeményezés" típusú foglalkozásokon önként nem vett részt, az óvónő pedig nem erőltette (esetleg örült, hogy nem zavarja jelenlétével a biztos családi hátterű gyerekek munkáját), annak a kisgyereknek évek kellenek, hogy bepótolhassa a lemaradást. Ilyen értelemben nem lenne etikus ugyanolyan követelmények elé állítani, mint átlagos - vagy átlag fölötti - teljesítésre képes társait. De azt, hogy ez a csökkentett teljesítmény-követelés minden gyerekre érvényes legyen egy ilyen iskolában, meglehetősen rosszindulatú feltételezésnek tartom.
Ami a túlterheltségünket illeti, valóban igaz, és a későbbiekben még ki fogok térni az okaira is.
Másrészt ezen problémás gyerekek összezsúfolása kialakít egyfajta szubkultúrát a tanulók között, amelyben éppen a nem-tanulás, a deviáns viselkedés lesz a „menő”, a viszonyítási pont.
- Ez valós veszély! Ellene valódi integrációval lehetne védekezni. Mit is jelent ez? A deviáns viselkedésű tanulókból egy átlagos osztályba 2-3 főt lehet elhelyezni. Miért nem így van? Erre is vissza fogok még térni!
Harmadrészt a tanárok munkaterhelésének növekedése ezekben az iskolákban nem jár együtt a bérek hasonló emelkedésével: ugyanannyit keresnek, mint a „könnyebb” helyzetben levő iskolákban tanító kollégáik. Ez azt eredményezi, hogy a piacképesebb, „jobb” tanárok elhagyják a szegregált iskolát (miért is maradnának?), s azok maradnak, akik máshol esetleg nem versenyképesek.
- Ez bizony fájt!!! Ezek szerint nem vagyok máshol versenyképes, jó tanító. Sőt, a kollégáim sem. Nem érdemes ezzel a gondolattal vitatkozni, hiszen mint minden általánosítás, ez is éppen annyira igaz. De az tény, hogy nehéz elfogadni, hogy amikor még biztos családi háttérrel rendelkező, átlagos képességű gyerekeket tanítottam, akkor senki nem bélyegzett meg ezzel.
Hozzászólások