Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Licenc

Creative Commons Licenc

Kedves Olvasó!

Abban bízom, hogy segítségeddel tisztábban fogom látni a saját világomat, az iskolámat , és megtalálhatom a helyes utat a megoldás felé, a közös gondolkodás bölcsebbé tesz majd (talán nemcsak engem,) mindannyiunkat.

www.vatera.hu

Hozzászólások

  • zoldbeka: Remélem, hogy megtalálod a helyed ismét! Oh, ha ezeket az érzéseket átélnék azok is, akik bezárnak... (2010.06.21. 15:51) Utolsó előtti híradás
  • zoldbeka: Kedves Sulifon! Tudom, tele vagy te is dologgal, bajjal, de Éva játékra hívta a virtuálisokat (néz... (2010.03.21. 18:52)
  • IZs: Ismét, szinte fuldoklok a felháborodától, ez az egész az árvaház pénztárának ellopásával van egysz... (2009.04.06. 10:41) Fékevesztett lélekszakadás
  • szjuli: Teljesen igazad van, és a hazai nyilvánosságban vetett hitemet nekem is jócskán megtépázták az utó... (2009.03.21. 11:04) Irigylem a bárányokat
  • Sulifon: Drága Juli! Az a baj, hogy a nyilvánosságban is megingott a hitem erősen. Mostanában - miközben na... (2009.03.20. 18:02) Irigylem a bárányokat
  • szjuli: Nyilvánosságot a dolognak, de azonnal. Feltegyem a honlapra? vagy hová küldjük? Most Kolozsváreon ... (2009.03.20. 13:01) Irigylem a bárányokat
  • Sulifon: Kedveseim! A magam részéről saját ép értelmemet naponta megkérdőjelezem, mert részt veszek valami ... (2009.03.19. 19:29) Irigylem a bárányokat
  • meseszép: fantasztikusan izgalmas olvasmány. milyen érzés kisebbségnek lenni? mikor integrálnak benneteket? ... (2009.03.18. 21:24) Irigylem a bárányokat
  • zoldbeka: Szeretettel üdvözöllek a hasonló okból utáltak(kiutáltak) táborában! Mi, azon kevesek, akik még ép... (2009.03.18. 20:45) Irigylem a bárányokat
  • Sulifon: Köszönöm az infókat. Kíváncsian várom, hogyan működik ez egy olyan városban, ahol tizenakárhány ál... (2009.03.02. 23:12) Indul az egy város, egy iskola program
  • terepmunkás: Hatvanban végül két óvoda-iskola monstrum létesült és már az első évben osztályokat is mozgattak. ... (2009.03.02. 22:29) Indul az egy város, egy iskola program
  • terepmunkás: Igen is, meg nem is. Miután az ilyen döntéssel nem "szimpatizálnak" a telephely vezetővé lefokozot... (2009.03.02. 22:17) Indul az egy város, egy iskola program
  • Sulifon: Ezek szerint nem is mi leszünk az elsők! Nem hallottam a hatvani példáról még eddig. Tudsz valami ... (2009.03.02. 16:56) Indul az egy város, egy iskola program
  • terepmunkás: Szegregációt telephelyek között is vizsgál az esélyvizslató. De ez persze mellékszál. Itt legközel... (2009.03.02. 06:29) Indul az egy város, egy iskola program
  • szjuli: Kíváncsian várom, de itt körülöttem is formálódik valami talán számodra sem érdektelen. Majd elmon... (2009.02.26. 08:04) Erőltetett menet
  • Sulifon: Biztosan lehet, Julikám, de minek? Jön helyébe újabb képtelenség. Ahogy már jött is, hamarosan bes... (2009.02.26. 00:26) Erőltetett menet
  • szjuli: Lehet, hogy mégsem kellene ezt hagyni. Ki rendelte el a kötelező továbbképzést Nálatok? Igazgató, ... (2009.02.24. 20:45) Erőltetett menet
  • IZs: azt akartam írni, hogy milyen megalázónak érzem a "semmibevevésünket" ( ugyan az a cipő szorít e... (2009.02.24. 19:36) Erőltetett menet
  • terepmunkás: Ennyire becsüljük a gyerekeket...ennyire fontos a jövő nemzedéke. (2009.02.23. 20:14) Erőltetett menet
  • meseszép: ez a vers a pedagógia krédója. (2009.02.05. 14:59) Vers mindenkinek
  • Utolsó 20

Címkék

7. nevelésügyi kongresszus (1) aáry tamás lajos (1) agresszió az iskolában (2) állami oktatás csődje (1) alsó tagozat (14) alternatív módszerek (1) beszélgetőkör (3) családsegítő központ (3) delacato módszer (1) deviancia az iskolában (1) elsős napló (3) esélyegyenlőség (7) esélyteremtés (10) esztelen takarékosság (1) fejlesztő foglalkozás (1) fejlesztő pedagógus (1) fizetetlen helyettesítés (1) funkcionális analfabéta (1) gyermekbűnözés (1) gyermek jogai (7) házasságból elégséges (1) hefop (2) hiányzás (1) hkt (1) időszakosan összevont osztályok (1) ifjúságvédelem (3) igaz (1) igazgatóváltás (1) igaz történet (9) igaz történetek (11) integráció (5) integráció vagy szegregáció (25) intézményesített gyermekagresszió (1) ipr (1) iskola (1) iskolabezárás (3) iskolai költségvetés 2008 (1) iskolai szocializáció (4) iskolaösszevonás (4) jó gyakorlatok (1) karácsony sándor (1) kettős mérce (2) kompetencia alapú program (5) kompetencia mérés intézkedési terv (1) kooperatív tanulás (1) kötelező hétvégi tanfolyam (1) középiskolai beiskolázás (1) március 15 (1) mentálhigiénéje (1) miért szép? (1) nagyrónai lászló (1) nahalka istván (2) németh lászló idézet (1) nevelési tanácsadó (6) nevelőszülők (1) oktatási jogok biztosa (1) ollé jános (1) osztályismétlés alsó tagozatban (2) osztályozás értékelés (3) papíron egy (1) pazarlás az oktatásban (1) pedagógus (1) pedagógusok mentálhigiénéje (4) pedagógusok szabadsága (1) perjés istván (1) politika az iskolában (1) pszichiátriai kezelés (1) pszichológus (1) sajátos nevelési igényű (8) segélyezettek (1) statárium az iskolákban (1) szabad iskolaválasztás (10) szegregáció (5) szerződés nem kötelez (1) szivák judit (1) szövegértés szövegalkotás kompetencia (2) szöveges értékelés (3) tagiskola (2) tanulási képességvizsgáló (6) történet (1) Címkefelhő

"Ha élet zengi be az iskolát..."

2007.11.05. 00:14 | Sulifon | 2 komment

Címkék: integráció vagy szegregáció szabad iskolaválasztás igaz történetek

  Még ma is nosztalgiával és nagy-nagy szeretettel gondolok a régi iskolámra, ahol általános iskolás éveimet töltöttem, és ahol pályakezdőként dolgoztam is a 80-as évek közepén. Új épület, világos tantermek - most is korszerűnek számító berendezések -, minden teremben tv, írásvetítő, kézmosó sarok, két-két tanteremhez egy világos kis iroda-szertár, hatalmas tornaterem, jól felszerelt technika tanterem, mellette berendezett gyakorló konyhákkal, tágas, virágos aula, barátságos ebédlő, saját, korszerű konyha. A  fizika-kémia teremben a tanári kísérletek bemutatásához üvegfallal, elszívóberendezéssel ellátott kis labor, tanulói kísérletekhez erre a célra kialakított, speciális eszközökkel felszerelt padsorok. Az iskola helyén korábban egy kastély állt, amelynek parkja játszótérré  alakítva, sportpályákkal gazdagítva (télen az egyiket jégpályává locsolta a gondnok akkoriban) valóságos gyermekparadicsom volt. Az akkori tanulólétszám közelítette a 400-at, a tantestület kb. 30 fő. Igazi általános iskolai osztályközösségek, mindegyikben akadtak kimondottan tehetséges és gyenge képességekkel rendelkező gyerekek is. A település lélekszáma nagyjából 3000-es volt. Senkinek nem jutott eszébe, hogy gyermekét ne a községi iskolába járassa.
  Nemrégiben találkoztam ma is ott dolgozó kollégákkal, és a hallottaktól majd' földbe gyökerezett a lábam.
  Szegregálódtak. Totálisan. Van olyan osztályuk, - mesélik - amelyikben egy kivétellel minden tanuló roma származású. De a többi osztályban sem jobb a helyzet, mert szinte kizárólag csak hátrányos helyzetű, alulszocializált gyerekek járnak hozzájuk.
  - Ez nem lehet igaz! Mi történt nálatok?
  - Miután eljöttél, jött a szabad iskolaválasztás. A falubeli szülők, ilyen-olyan indokkal fokozatosan iratták át gyerekeiket a szomszéd kisváros iskoláiba, és pillanatok alatt azon kaptuk magunkat, hogy már alig akad ép családi háttérrel rendelkező gyerekünk.
  - Ugyanez a helyzet az oviban is! Ott is újabb csoportot kellett megszűntetni az idei év szeptemberétől.
  - Nem hiszem el!
  Egy csodálatosan szép, új óvoda, a falu szívében, egy kellemes őspark közepén. Álmodni sem lehetne szebbet.

  Miért is írtam meg mindezt? Mi köze ennek a régi-új történetnek mai gondjaimhoz? Nagyon is sok! Az az élettel teli falu ugyanolyan tévútra tért, mint annak a városrésznek a lakói, amelyikben mostani iskolám áll. Volt egy dinamikus, jól működő iskolájuk, ami csak az övék volt, senki másé. Sok-sok öröm forrása minden ott lakónak, egy színfolt, egy közös szívdobbanás, egy mosoly az arra haladónak. A jövő lakott benne.
  Volt(van) hibás oktatáspolitika? Szabad iskolaválasztás? Igen. Rosszul értelmezett szabadság? Bizony az is! És mi van most? Egy lelki teher az elprédált iskola helyén, ami mellett csak felszegett fejjel, vagy lapulva, mint a tolvajok, úgy lehet elhaladni.Természetellenesen, elsorvasztott gyökerekkel. A szanaszét hordott gyerekek ugyan mitől éreznék magukénak azt a települést, falut vagy városrészt, ahol alig ismerik a kortársaikat. Ahol iskolás mindennapjaikat töltik, ott a tanító néni is idegen, nem ismeri meg anyut, aput, mint régi tanítványt. Tenni a közösségért? Melyikért?
  Elöregszik a falu? A városrész? Nincsenek itt a fiatalok? Nem jönnek vissza a gyerekek? Értéktelenné, eladhatatlanná válnak a gyönyörű házak? Kárba vész egy élet munkája? Az idős szomszéd néni házát nomád életmódhoz szokott emberek vették birtokba? Rácsot kell szerelni az egyetlen élelmiszer boltra, amelyik még megmaradt a környéken? Rács kerül az otthonok ablakára is? Hogy történhetett mindez? Hol lakik a jövő?
 
  Talán még nem lenne késő. Talán még meg lehetne menteni mindent. Csak össze kellene fogni. Visszafoglalni azt a régi almamatert, újraértelmezni a szabadságot. A szabadságot, ami béklyó is lehet. Megtanulni végre a kötelező verset! "Ha élet zengi be az iskolát, az élet is derűs iskola lesz."
 
 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://sulifon.blog.hu/api/trackback/id/tr82218637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

terepmunkás 2007.11.05. 22:28:51

No ezt a bejegyzést kellene most minden olyan fórumra elküldeni, ahol vélhetőleg az oktatáspolitika döntéselőkészítői munkálkodnak. Ha megengeded, továbbítanám is néhány ilyen helyre. Sokszor és sok helyen elhangzott már, téves út az a fajta szabad iskolaválasztás, amit a szülők kezébe adtak. Az intézményeket, legújabban a fenntartó önkormányzatokat szorítja az OKM, miközben mindannyian tudjuk, hogy elsősorban a szülők azok, akik erősítik a szegregációs folyamatokat. ( Persze tudom, akár mint 3 gyerekes szülő - van oka )

gyuzsu 2007.11.11. 09:05:32

Most olvasom ezt a bejegyzésedet. Értem a nálam írt kommentedet.
Nincs egy oldala, irdatlanul sok oldala van a dolgoknak.

Nem tudom mi a megoldás, de az biztos, hogy nincs egy megoldás.
Mert pl. BUdapesten a lakóközösség összetételében iszonyat különbségek vannak a kerületenként. Főleg a benti kerületekben. Ha ott kerületre bontjuk le a választási kötöttséget, akkor azzal a szülők anyagi helyzetét fogjuk kőbe vésni,a gyerek iskoláztatása ettől fog függeni. Mert ez a megoldás is homogén iskolákat fog szülni, csak a homogenitás anyagi szempontú lesz.

Szóval irdatlan nehéz kérdések ezek.
süti beállítások módosítása