A Népszabadság Online cikkének írója, Bonifert Mária receptorai kiválóan működnek. Remélem, a közeljövőben gyakran halljuk még a hangját, mert úgy gondolom, birtokosa az igazságnak. És T. Miklósnak is szívből drukkolok, bár a helyében nem az iskolát pereltem volna, hanem annak az elhibázott rendszernek a kiagyalóit, amely ellehetetlenítette őt. Ő, és a hozzá hasonlók igazságának diadala nagyot lendíthetne a magyar közoktatás ügyén.
Nekünk pedagógusoknak(különösen, akik a szegregálódó, vagy már szegregált iskolákban dolgozunk), és a gyerekeknek(azok szüleinek!), akiket nap mint nap próbálunk előbbre juttatni a tudás, és a tapasztalás útján, egyenrangú szövetségesekké kellene válnunk, kilépni abból az elégtelen érdekérvényesítésből, amelybe egy jól kispekulált akarat kényszerített mindannyiunkat. Együtt kellene elgondolkodnunk azon, vajon kinek az érdeke, hogy egymás ellen hangoljon minket? Kinek az érdeke, hogy fenntartsa a társadalomban kialakult ellenállást a pedagógusokkal szemben? Kinek az érdeke, hogy a szegregálódó, vagy már szegregált iskolák pedagógusait "rossz" pedagógusnak minősítse? Annak a végtelenül cinikus oktatáspolitikának, amelyik tudva tudja, hogy ezekből az intézményekből indultak el - az alternatív iskolák után - elsőként az oktatás egészére kiható innovációs törekvések,ezekben az iskolákban töltötték a pedagógusok az utóbbi évtizedben idejük(szabadidejük) legnagyobb részét önképzéssel, továbbképzéssel. Ezeknek az iskoláknak a pedagógusai már a 90-es évek közepe táján megélték és azóta is gyakorolják azt a szemléletváltást, paradigmaváltást, amelyet mostanában próbál "bevezetni" az a vízfej, amelyiket T. Miklósnak perelni kellene. Kinek az érdeke azt mondani, hogy a középosztály, vagy a fölötte elhelyezkedő réteg gyerekeit tanítók a "jó" tanítók? Azé az oktatáspolitikáé, azé az államé, amelyik nem képes eleget tenni az Alkotmányban megfogalmazott kötelességének, nem képes biztosítani azokat a feltételeket a közoktatásban, amelyek az "elitnek" csúfolt iskolákon kívül rekedt gyerekeket is megfelelő tudással vértezik fel. (Helyette sunyin rákényszerít minket a "kettős mérce" használatára.) Mert az elégséges feltételek megteremtését nem lehet elintézni azzal, hogy évtizedekig beszélgetünk még a szabad iskolaválasztásról, és nem lehet elintézni azzal sem, hogy most hirtelen elkezdünk újra körzetesíteni. Elmebetegnek kell ahhoz lenni, hogy valaki higgyen ebben!
Ki kellene fordulni végre a zsákutcából, ahova abból a célból tereltek bennünket, hogy elhiggyük, a roma kérdés megoldása a kulcsa mindennek. NEM IGAZ!
Az iskolákban gyerekek ülnek. Nem romák, nem magyarok, nem németek, nem hottentották, hanem GYEREKEK. Eltérő családi háttérrel, eltérő anyagi- és szellemi, képességbeli kondíciókkal. (Egyikük - lehet roma, magyar, német, vagy hottentotta - már folyékonyan olvas, és a szülői gondoskodásból is rendszeresen részesedett születése pillanatától. Másikuknak - aki szintén lehet roma, magyar, ... vagy hottentotta - fogalma sem volt eddig róla, mi következik az óvoda után. Örömmel vette, hogy itt is adnak neki enni. Szülei többnyire a rendszerváltás utáni közoktatási káosz vesztesei.)
A magyar közoktatás feladata, hogy minden gyerek a képességeinek megfelelő oktatásban részesülhessen. Ehhez össze kellene hangolni az intézményeket és az intézkedéseket. Rendszerben gondolkodva, összehangolni a nevelési tanácsadók, tanulási képességet vizsgáló bizottságok, óvodák, általános iskolák, speciális pedagógiai szolgáltatók, családsegítők, és a szociális gondoskodás intézményeinek munkáját. Egy jó rendszerben egyetlen gyerek sem bújhatna ki a keletkező réseken, nemhogy egy egész rétegnyi!
Egy jó rendszerben nem kérdőjeleznék meg a hozzáértésemet csak azért, mert egy erősen szegregálódó iskolában dolgozom. Egy jó rendszerben kéznél lenne a segítség, hogy a szociális hátrányokkal induló gyerek az iskola kapuját átlépve ne érzékelhesse a kapun kívüli különbségeket. Egy jó rendszerben...
Hajrá T. Miklós!
Bonifert Mária nem Ónody-Molnár...
2007.12.01. 19:41 | Sulifon | 9 komment
Címkék: esélyegyenlőség kettős mérce szabad iskolaválasztás nevelési tanácsadó tanulási képességvizsgáló gyermek jogai esélyteremtés
A bejegyzés trackback címe:
https://sulifon.blog.hu/api/trackback/id/tr25249111
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2007.12.02. 19:53:43
Annyiban igazad van Sulifon, hogy az elmúlt évtized megszüntette a roma problémát és kitágította a hátrányos helyzetben levők körét. Ez a réteg egyre nagyobb lesz és itt az igazságod: már nem csak a romákkal van a baj...
Sulifon 2007.12.03. 13:07:21
Kedves ZöldBéka!
Szívesen venném, ha azt is leírnád, mennyiben nincs igazam!?
Szívesen venném, ha azt is leírnád, mennyiben nincs igazam!?
zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2007.12.03. 13:36:55
Bocsi :), rossz megfogalmazás volt. Ám azért hadd tegyem szóvá, hogy a fiatalember rossz intézményt perel, mert nem a suli hibázott, hanem a szakértői bizottság, aki odaküldte. Nem titok, hogy a mi iskoláink "csökkentett" tananyaggal dolgoznak,megpróbálják felzárkóztatni a gyerekeket, azonban: ugyanakkor nincs tehetséggondozás! Én több mint 10 év alatt egy gyerekkel találkoztam, akit vissza lehetett integrálni az általános iskolába és ez nagy hiba! Úgyhogy hajrá T. Miklós - csak azt pereld, akit kell!
szinténzenész 2007.12.04. 20:39:50
Kösz, hogy felhívtad a figyelmünket a cikkre, tényleg más hang. T Miklós hiába perel, nincs az alkotmányban az autószerelővé válás joga, csak az első szakma ingyenessége állampolgári jog. Ma még az, de jön a szakképzés reformja, Bp-en a most elfogadott Tiszkek-ben jövőre éppen fele annyi szakképző hely lesz, mint idén. A divatos szakmákra bekerülni egyre nehezebb lesz és nem csak T. Miklósnak. A kevés szakkképzőbe többet kell utazni, kis falvakból az sok időt és sok pénzt is jelent. Persze fizetős szakképzés lesz ( idén még csak 150ezer a takarító OKJ-s képzés ),a tud fizet aki nem az menjen hiány szakmát tanulni az Eu-ban mindenhez szakképzettnek kell lenni ( állitólag).
Sulifon 2007.12.04. 21:15:12
Szinténzenész! T.Miklós az általános iskolával elégedetlen, mert a korrekciós osztályban nem kapta meg azt a tudást, amellyel felvették volna a szakiskolába.
szinténzenész 2007.12.04. 22:05:17
Tudtommal a szakiskolába nincs felvételi, minden 8-9-10 osztályt végzett és 16. évét betöltött diák beíratkozhat 11.be, sőt most már a C komponens szerint a 8. se feltétel, szakácsnak megfelelt volna autószerelőnek gyanítom hely nem volt. De elolvasom még egyszer a cikket.
Nagy György 2008.01.16. 22:12:22
Bár én egy szegregált, ha úgy tetszik spontánszegregált iskolában dolgozom, és magam is találkoztam a helyzetből következő előítéletekkel, vagy éppen ezért mélyen egyetértek veled. A kompetenciamérések elején elindult valami, ami a mi munkánk lényegét lett hivatott bizonyítani, nevezetesen a hozzáadott pedagógiaiai érték vizsgálata. Ez sajnos, amely számunkra végeredményben egy komoly megerősítést jelentett, olyan lett, mint a mese. hol volt, hol nem volt, illetve nem lett. Vajon miért? Vélhetően azért, mert az ilyen irányú vizsgálatokból az derült ki, hogy a városi iskolák / néha bizony az elitiskolák többsége is/ nem hogy hozzátesz, de elvesz a gyerek lehetséges eredményeiből, azok a piszok kistelepülési, "rongyos" iskolák pedig hozzátesznek, néha nem keveset. HÁT EZ NEM JÓL MUTAT, MEG KIT ÉRDEKEL A KISTELEPÜLÉSI PEDAGÓGUS ÖNÉRZETE???? A LOBBILEHETŐSÉGE MEG EGYÉBKÉNT IS EGYENLŐ A NULLÁVAL, HISZEN KUTYAUGATÁS NEM HALLIK AZ ÉGIG. Nos azzal az indokkal, hogy az ilyen /MILYEN???/ iskolák úgy sem hasonlíthatók össze a TÖBBIVEL, az ő háttérviszgálataik meg sem történnek. Akkor dolgozz!! Persze dolgozunk, mert leszarjuk az általunk egyébként tisztelt "szakemberek" ilyen véleményét. Miért? Mert nem rájuk, a gyerekre esküdtünk.
Sulifon 2008.01.16. 23:33:34
Kedves Gyuri!
Milyen jó, hogy felemlíted ezeket! Bizony a sok-sok nehézség között mi is nagyon büszkék voltunk rá, amikor az első kompetencia-mérésekben kiemelték, hogy a városban a hozzáadott értékben megelőztük a sok iskolát. KÉRJÜK VISSZA A HOZZÁADOTT ÉRTÉK MÉRÉSÉT!!!
Mi az iskolában sokat beszélgetünk arról, hogy azok az iskolák, amelyek kiválogatott gyerekekkel dolgoznak, nem "csillognak" annyira, amekkora válogatást végeznek. Miért?
Milyen jó, hogy felemlíted ezeket! Bizony a sok-sok nehézség között mi is nagyon büszkék voltunk rá, amikor az első kompetencia-mérésekben kiemelték, hogy a városban a hozzáadott értékben megelőztük a sok iskolát. KÉRJÜK VISSZA A HOZZÁADOTT ÉRTÉK MÉRÉSÉT!!!
Mi az iskolában sokat beszélgetünk arról, hogy azok az iskolák, amelyek kiválogatott gyerekekkel dolgoznak, nem "csillognak" annyira, amekkora válogatást végeznek. Miért?
"csakúgy" 2008.01.23. 21:58:31
Kedves kisiskolás!
Az intézményeket védőhálóként NEKÜNK pedagógusoknak kell befonni. Vannak nagyon komoly szakmai fórumok, szervezetek a neten, akik segítenek. pl. sulinova, még az okm is. Csak segítséget okosan kell kérni. Megoldást kell találni, nem mindig problémát keresni. Az annélkül is van.
Az intézményeket védőhálóként NEKÜNK pedagógusoknak kell befonni. Vannak nagyon komoly szakmai fórumok, szervezetek a neten, akik segítenek. pl. sulinova, még az okm is. Csak segítséget okosan kell kérni. Megoldást kell találni, nem mindig problémát keresni. Az annélkül is van.

Hozzászólások