Március 15-én délelőtt megnéztem az ünnepi műsort a tévében. Igazán szép megemlékezés volt a Múzeumkertben. Jordán Tamás narrátorként lélektől lélekig nyújtotta át a ma emberének a márciusi ifjak üzenetét. S hogy az élmény érintetlen maradjon, a nap hátralévő részében sem néztem a különböző politikai szónoklatok közvetítését.
Az iskolában pénteken ünnepeltünk. Az első órában, a tornateremben gyűltünk össze. Nálunk egy ideje igazgatói "felajánlással" kezdődnek az ünnepi együttlétek, miszerint aki nem szeretne velünk ünnepelni, nyugodtan felállhat, kimehet a kijelölt terembe ... tanár bácsival.
Ilyenkor a szárnypróbálgató gézengúzok is átprogramozzák magukat egy rövid időre. Jelentkezni egyikük sem mer, így az ünnep biztonságos lebonyolítását lehetővé tevő intézkedések ebben ki is merülnek (szerencsére).
A műsor rövid, ugyanakkor tartalmas volt. A hetedikesek irodalmi összeállítása után a néptáncosok bravúros produkciója következett. A több éves munka igazi örömtánccá alakította előadásukat. Élvezettel táncoltak, látható volt a boldogság és a büszkeség az arcukon. Nagy kár, hogy a jövőjük szinte kódolva van. Legtöbbjüknek nem lesz alkalma hasonló élmények átélésére, ha kikerülnek az általános iskola falai közül. De ők ezzel még nem gondolnak. A mának élnek. Néztem a figyelemkoncentráció hiányával küzdő kis "nehéz fiút" - az osztályomba jár -, amint nővére táncát tátott szájjal figyelte. Néztem a boldogan táncoló kislányt is. Nem tudja még, milyen csalóka ez a mai valóság.
Az ünneplést - mint mindig - most is igazgatónk zárta a január óta eltelt időben szerzett versenyeredményekért járó dicséretekkel(mára ezek már többnyire mind sporteredmények), és néhány gondolattal a szabadságról.
Arról beszélt, mit jelenthet számunkra a szabadság, a választás szabadsága, az egyén választásának és választhatóságának szabadsága. Beszélt arról is, hogy szabadon dönthetünk a gondolatainkról, a véleményünkről, a külsőnkről, a viselkedésünkről. Hogy jól döntünk-e, ez is a szabadságunk része. S ha nem fogadnak be valahová, vajon a kirekesztők korlátozzák-e a szabadságot, vagy a kirekesztett maga? Aztán elköszönt a gyerekektől, elmondta nekik, hogy most ő is élt a választás szabadságával, a jövő héttől már egy másik munkahelyen fog dolgozni.
Mire kikászálódtunk a tornatermi tömegből és visszavonultunk az osztályba, jócskán belelógott már az idő a második órába. És ott volt ez a gondolat a szabadságról. Vajon mennyit értettek meg belőle? Figyeltek egyáltalán? Nagyon ficeregtek már az igazgatói beszéd alatt.
Úgy döntöttem, fontos, hogy megpróbáljuk értelmezni a számukra különösen nélkülözhetetlen, bár 7-8 évükhöz mérten kissé még korai eszmefuttatást. Ezúttal nem ültünk a szőnyegre, hiszen néhány kivétellel mindannyian ünneplő ruhában voltunk, hanem székeket raktunk körbe, szorosra zártunk. Ami ezután következett, nagy élmény volt számomra. Csak pár kérdést kellett feltennem:
- Emlékeztek-e az igazgató bácsi szavaira? Mit jelent nektek a szabadság, a választás szabadsága?
- Mi is szavazhatunk? - kérdezte bátortalanul egyik fiú.
- Dehogy! - hurrogta le őt néhány kislány, akik onnantól át is vették tőlem a beszélgetés irányításának gondját. Fantasztikusan ügyesen fordították át saját életükre a hallottakat.
- Szerintem arról beszélt az igazgató bácsi, hogy mi választhatunk, hogy mik akarunk lenni.
- Ha most mindent megtanulunk, akkor majd felvesznek minket munkára bárhová!
- Az lehetek, ami akarok!
- És te is Pattantyús meg ...... - sorolta a renitenseket - , ha odafigyelnétek az órákon, és mindent megtanulnátok, akkor nektek is majd lenne jó munkátok, és most még meg tudnátok változni.
- Én azt is hallottam - mondta az a minden lében kanál roma kislány, aki talán a legnagyobb változáson ment át az iskolába lépés óta - ,hogy meg fog szűnni a segély, és én most azért tanulok olyan jól, és olvasok is, meg számolok, mert majd dolgozni akarok, ha nagy leszek.
- És hogyan függ össze a szabad választásod a viselkedéseddel, a külsőddel? - próbáltam irányítani ismét. - Hogyan kell jól élni a szabadsággal, hogy választható legyél, hogy téged válasszanak?
- Én például nem vagyok szép, mert a füleim nagyok, - mondta az enyhe fokban értelmi fogyatékos Nándi - ...és engem... - folytatta volna alig hallhatóan, de a többi egyszerre cáfolt.
- Neem..., nem erre gondolt az igazgató bácsi!
- Szép ruhába kell járni. Ma például, aki nem jött ünneplőbe... - hűha! itt bele kellett szólnom, hiszen az ujjszopós, haját tekergető új fiúra szegeződtek a tekintetek. Reggel potyogtak a könnyei, alig tudtam megvigasztalni az elmaradt ünneplő miatt. De most nyugodtan ült, és fogadta a kritikát.
- Van úgy, hogy nem sikerül jól választani. Elhibázunk, elfeledkezünk valamiről. A fontos az, hogy legközelebb változtatni akarunk-e, tudunk-e változtatni azon. - Alig értem a mondat végére, már vissza is vették a szót, és a beszélgetés folytatódott tovább.
- Aki nem néz ki jól, ápolatlan, mint mondjuk azok, akik a Tesco előtt ülnek, és kéregetnek, azokat nem választják munkára - mondta egyik kislány.
Nehezen szabadulunk ettől a munka témától - gondoltam - , de a következő hozzászóló már segített is a gondomon.
- Szerintem azok, akik ott vannak ...
- A hajléktalanok - pontosított egyikük.
- ... igen, a hajléktalanok, amikor iskolába jártak, biztos' nem tanultak, nem figyeltek oda, úgy viselkedtek, mint a Pattantyús, meg a ..... - és sorolja hibátlanul.
Érdekes volt megfigyelni, hogy hallgatták társaikat a felsoroltak. Akik a reggeli beszélgetések alkalmával folytonos figyelmeztetésre szorulnak, mert ahogy őket meghallgatjuk, már nem is figyelnek a többiek mondandójára, most némán és érdeklődve szegezték tekintetüket a megszólalókra.
Befejezésül minden gyerek adhatott egy jó tanácsot az általa választott osztálytársnak. Hihetetlenül okosan választottak, és mértani pontossággal találták el a legkényesebb pontokat. Egyes szám második személyben, okosan megfogalmazott tanácsok hangoztak el sorban. A "nehéz fiúk" szelíd nyugalommal hallgatták, többen közülük válaszoltak is:
- Most megígérem, ezt tényleg meg is fogom fogadni!
- Elismerem, tényleg így volt, de mostantól ...
Minden gyerek választott valakit, de választottak csak azok lettek, akik valóban a legtöbb gondot jelentik számunkra és önmaguk számára is.
Már jócskán tízórai szünet volt, mire felbontottuk a kört. Az első óra magyar óra volt. A naplóba beírom, "Iskolai megemlékezés az 1848-49-es forradalomról és szabadságharcról." A második óra matematika. Ide mit írjak?
De mit írjak a naplóba?
2008.03.16. 22:42 | Sulifon | 5 komment
Címkék: március 15 igaz történet alsó tagozat esélyteremtés beszélgetőkör
A bejegyzés trackback címe:
https://sulifon.blog.hu/api/trackback/id/tr4383535
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2008.03.17. 18:09:42
Örülök, hogy ismeretlenül is ismerhetlek! :) Büszke vagyok arra, hogy még vannak ilyen kollégáim!
anyessz 2008.03.18. 16:04:00
Mindegy, úgyis a lényegről volt szó. Ez azért jobb ünneplés volt, mint az állami zászlófelvonás, nem?!
Sulifon 2008.03.18. 18:54:06
Kedves Zöldbéka! Ha Te dicsérsz, az nekem nagy elismerés!
Anyessz! Szerencsére az állami zászlófelvonást nem láttam. De nekem valóban jobb volt ez az ünneplés. Kezd értelmet nyerni másfél évnyi küzdelem.
Anyessz! Szerencsére az állami zászlófelvonást nem láttam. De nekem valóban jobb volt ez az ünneplés. Kezd értelmet nyerni másfél évnyi küzdelem.
zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2008.03.18. 19:17:34
Ilyen kategórikusnak látszom? bár igaz, hogy maximalista vagyok. A dicséret őszinte volt ...:)
gyöngy 2008.03.19. 19:53:14
Kérdésedre mit írj a naplóba, ha már matematika szerintem nyugodtan beírhatod hogy a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése.Elvégre volt egy probléma , a gyerekek igyekeztek megoldani és nagyon okosan gondolkodtak.

Hozzászólások